Een open kantoor als werkplek!
Voor de één een zegen? Voor mij een vloek!
En ik spreek uit relevante ervaring!
Mijn afdeling, deze waarover ik nu spreek, bestaat uit een team van een viertal personen. Wij creëren nieuwe dingen. En dit vereist best van al een werkomgeving waar je je zeer gemakkelijk creatief kan zijn, en waar je je een vrij hoge concentratie eigen maken kan.
En onze deadlines zorgen ervoor dat we de nodige gezonde stress beleven om goed te kunnen functioneren, ware het niet dat we dit open kantoor samen deelden met een callcentrum.
Ik vraag me tot op de dag van vandaag nog steeds af hoe ze ertoe kwamen om een callcentrum activiteit, waar enorm veel bellen geheel normaal en noodzakelijk is, samen te zetten met een activiteit waar het eerder muisstil dient te zijn zodat optimale concentratie gemakkelijk haalbaar is.
Kan jij je dit nu even voorstellen?
Je kan je dit zo meteen best voorstellen, wetende dat onze buren die veel dienden te bellen, waarvan sommigen, omdat ze met hun handen geen blijf wisten, non stop met het knopje van hun balpen zitten te klikken.
Zolang het daar bij blijft, kan je je concentratie daarop afstemmen, ook al kost dit je onnodig veel energie, wil je de vrede op het open kantoor bewaren.
Wat anders kan je doen?
Echter, wanneer ze een technische vraag hebben, komen sommigen van hen tot bij ons, een vraag aan ons stellen.
Dit is voor hen een snellere manier om een antwoord te krijgen dan dit antwoord zelf op te zoeken in de voor hen aanwezige documentatie.
Wij voelen ons daardoor soms een levende technische encyclopedie.
Herkenbaar?
Er waren van die topdagen, dat bijna de hele afdeling aan ‘knopje balpen klikken’ deed enerzijds, en anderzijds dat ze door mijn ogen gezien helemaal voor hun gemakzucht gingen.
En wanneer zij hierin wisten te volharden, ging dit veelal gepaard met zeer veel opeengestapelde irritaties bij mij als gevolg.
Dit, samen met het feit dat ze me aanzagen voor een levende technische encyclopedie, waardoor ze te pas, en vooral te onpas, aan mijn bureau stonden, voor het stellen van door mijn ogen gezien, veelal overbodige vragen, zorgde ervoor dat ik me nog meer frustreerde.
Oordeel nu zelf!
Aangaande meer dan 85% van deze vragen was het antwoord letterlijk terug te vinden in de voor hen beschikbare documentatie.
Echter de vraag aan mij komen stellen was gemakkelijker voor hen.
Dat het mij irriteerde, dat was niet hun probleem, wel het mijne?
Uit nieuwsgierigheid zijn we eens aangevangen om na het stellen van elke vraag, streepjes achter deze zijn naam te zetten.
Eén van hen spande de kroon. Die kwam op topdagen, tot wel 25 keer langs om een vraag te stellen. In zijn geval, veelal dezelfde vraag en dit meermaals per dag. Raar is wel dat deze persoon best technisch aangelegd was.
Daarom denk ik dat hij voor zijn gemakzucht ging, tot op een bepaalde dag. De dag dat mijn stoppen, vanuit de vele irritaties die wisten uit te monden in een enorm grote frustratie, letterlijk doorsloegen, waarna ik geheel ontplofte. Ik ben toen met hogerop mogen gaan praten, aangaande mijn ongepast gedrag. We kregen de keuze tussen: ‘ofwel het conflict met elkaar op te lossen, of ons ontslag’. En ik, zag enkel ontslag als mogelijke uitweg!
Wat zou jij doen?
Mijn eerder gedane voorstel waarbij ze elke dag gedurende een vooraf aangegeven tijdspanne mochten komen vragen stellen, waarbij ik aan de zijkant van mijn laptop, de mate aangaf waarin ik nood heb aan een prikkelarme omgeving, werd afgewezen.
Echter, toen ik aangaf de voorkeur te geven aan mijn ontslag, vonden ze dat eerder afgewezen idee plots haalbaar!
Al vrij snel, mede omdat de mensen van het callcentrum hun vragen zelf dienden uit te zoeken en de onbeantwoorde dienden te bundelen, bemerkten ook andere van mijn collega’s dat sommigen in het verleden, tot meermaals per dag, wellicht uit laksheid, hen dezelfde vragen kwamen stellen.
Mijn bijna inmiddels chronisch geworden frustratie ging vrij snel over in meerdere irritaties per dag. Naargelang het systeem beter werkte, verminderden al deze overbodige irritaties.
Na verloop van tijd werd mijn ongezonde stress opnieuw de gezonde stress die mij in beweging brengt. We werden allemaal actiever. En mijn frustratie werd omgezet in gezonde stress!
Wil jij dit leren?
Laat ons weten hoe we jou hierbij kunnen helpen!