Drie pistes om jouw boodschap nog beter af te stemmen op jouw publiek - GROEI ACADEMIE

Drie pistes om jouw boodschap nog beter af te stemmen op jouw publiek

Ons brein is uniek. Elke mens verwerkt informatie op zijn of haar eigen manier.

Toch kunnen we, wanneer we spreken met anderen, rekening houden met enkele zaken.

 

Aandachtspunt 1:

Jouw manier van informatie weergeven, is niet noodzakelijk wat jouw toehoorders nodig hebben.

Jij bent misschien een mens van details, die alles graag haarfijn uitlegt.

Jouw gesprekspartner is misschien iemand die veel liever eerst de grote lijnen hoort en die al snel afhaakt wanneer jij te gedetailleerd vertelt. Of omgekeerd.

Wil je een goed contact opbouwen, stem je dan af op de ander. Gebruik details of grote lijnen, afhankelijk van wat jouw publiek nodig heeft.

 

Aandachtspunt 2:

Het doel van jouw boodschap vraagt om een bepaalde manier van overbrengen

Afhankelijk van wat je wilt dat anderen doen met jouw boodschap, ga je meer of minder details gebruiken en meer of minder woorden.

Als je een nieuw businessplan voorlegt aan jouw team en als dit team verondersteld is om dit plan in de praktijk te brengen, dan ga je voldoende details moeten overbrengen en het ook voldoende concreet moeten maken.

Verwacht je van je toehoorders dat ze hun eerste indruk geven van jouw businessplan, dan start je wellicht met de grote lijnen.

 

Aandachtspunt 3:

Pas je voortdurend aan in hoe je spreekt

Het is niet omdat je begint met de grote lijnen van jouw boodschap, dat je niet kan switchen naar details, om daarna terug te switchen naar grote lijnen.

Het is niet omdat je veel zegt met weinig woorden, dat jouw betoog niet af en toe om iets meer woorden of een verhaal vraagt.

Stem je af op je publiek, op wat je wilt bereiken, op wat je wilt dat ze onthouden, op wat je wilt dat ze met jouw boodschap doen.

En beweeg over de lijnen ‘globaal – detail’ en ‘abstract (weinig woorden) – concreet (veel woorden)’, zodat je blijft boeien.

Bij GROEI ACADEMIE leren we jou spelen met deze manieren van informatieverwerking.

Eens je deze vaardigheid hebt aangeleerd, heb je een enorme troef in handen om jouw publiek te blijven boeien.

In onze huidige tijd dien je steeds sneller te kunnen verwoorden wat jouw boodschap is, in bewoordingen die blijven hangen bij je toehoorders.

Steeds meer mensen zijn op zoek naar een efficiënte weg om dit te leren.

Doe zoals velen voor jou en kom al eens proeven van wat mogelijk is in een gratis kennismakingsgesprek bij GROEI ACADEMIE!

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

Motiveren & trajecten:

Internationaal erkende opleidingen in groep:

todo
X