Waarom zien we niet hetzelfde?

Waarom zien we niet hetzelfde?

Ja, dat vroeg ik me vroeger ook af! En regelmatig kom ik hier mee in aanraking zie je. Onlangs, op vakantie, reed mijn partner met de wagen. Mijn taak was om mee de weg in het oog te houden en om aan te geven welke richting ze diende te volgen.

Op een gegeven moment zeg ik tegen haar: ‘Schat, seffens dien je het verkeersbord ‘A2 Canterbury’ te volgen. Even later terwijl ze van vak verandert, bemerk ik dat ze zich echter naar het vak met ‘A2 Londen’ erop begeeft.

Wanneer je weet dat er eigenlijk twee borden zijn, namelijk ‘A2 Canterbury’ en ‘A2 Londen’ en dat wegen eronder even verder splitsen van elkaar zal je mijn volgende reactie wellicht niet geheel verbazen, en ik zeg: ‘Schat, het andere vak’. En zij zegt: ‘Wat maakt dat uit, er staat boven beide vakken A2′, en je zei dat ik de A2 moest nemen’.

Oei, dacht ik bij mezelf. Ik besefte pas nu dat wanneer je tegen iemand zegt: ‘ A2 Canterbury’, dat je er niet blindelings van mag uitgaan dat de ander daardoor weet dat er meerdere richtingen zijn. Ik ging ervan uit dat ze bewust zou opmerken dat de twee borden naast elkaar met ‘A2’ op, twee verschillende borden waren.

Echter, daar heb ik haar niet expliciet op gewezen zie je. Met andere woorden, ik kon haar helemaal niets kwalijk nemen. Het was mijn fout dat ze op het verkeerde vak zat. Ja. Ik weet dat mijn partner vooral de overeenkomsten ziet, en ik de verschillen. Wanneer ik tegen haar zeg ‘A2 Canterbury’, dan gaat zij in haar brein alle verkeersborden opmerken met daarop ‘A2’.

Wanneer je het nalaat om haar brein erop te wijzen dat er verschillende borden zijn met ‘A2’ erop, zelfs al zeg je ‘A2 Canterbury’, dan ziet ze, wanneer er twee borden zijn, namelijk: ‘A2 Canterbury’ en ‘A2 Londen’, enkel ‘A2’. Hierdoor ontbrak het haar brein letterlijk aan de benodigde richting om correct te kunnen functioneren, om haar filters juist aan te sturen, om ervoor te zorgen dat haar focus daar was waar ik echt wilde dat hij was. Achteraf gezien, had ik haar respons zelfs kunnen voorspellen. Wat wil zeggen dat ik met haar anders dien te communiceren. Op haar maat van denken!

Vanaf dat moment heb ik mijn communicatie met haar aangepast. Wanneer de volgende splitsing in aantocht kwam vertelde ik tegen haar: ‘Schat, zo meteen ga je twee verkeersborden opmerken, eentje met M20 Londen erop, en eentje met M20 Dover erop. Het verkeersbord met M20 Dover erop, is de te volgen richting.’ Zoals je opmerken kon, ben ik veel specifieker te werk gegaan. Dit kwam omdat ook haar brein nu wist wat te doen. Haar brein gaat eerst op zoek naar de overeenkomsten, waardoor ze twee verkeersborden met M20 erop zal opmerken. Niets meer. Echter, door specifieker te zijn, weet nu ook haar brein dat er twee verschillende borden zijn, en dat ze deze verschillen dient op te merken om vervolgens haar focus te zetten op het bord met ‘M20 Dover’ erop. Dit specifieker zijn, voorkomt veelal zeer veel misverstanden zie je.

Op zich vrij eenvoudig om doen. Je dient er veelal enkel aan denken om het te doen. En dit doe je enkel door jezelf te trainen in het specifieker zijn. In de bewustwording van je communicatie en zijn respons. De sleutel is ‘doen’, en iedereen kan dit leren. Echter, enkel zij die doen, doen en doen zullen eraan denken om het te doen.

Alex Peeters


Ben jij een overeenkomstenmens of een verschillenmens?

Het is me wat. Ik ben iemand die de focus heeft op gelijkenissen. De aandacht van mijn man is op verschillen gericht. Het zorgt zo voor bepaalde toestanden, zoals je in zijn tekst kan lezen. Het ene is niet beter dan het andere. Het is gewoon handig om beide focussen te hebben, naargelang de context.

Als ik iets wil leren bijvoorbeeld, dan is het gemakkelijk dat ik op de verschillen gefocust ben: ‘wat leer ik dat ik nog niet ken?’ In het andere geval zal ik telkens botsen op ‘dat wist ik al’. Als ik iets nieuws wil kopen, is het handig dat ik zelf weet wat ik wil: iets dat lijkt op wat ik al heb of net niet? Wil ik terug een blauw kleedje, zoals het vorige, dat ik zo graag heb gedragen? Of wil ik eens iets totaal anders uitproberen? Wil ik in een restaurant enkel gekende gerechten eten? Of durf ik iets te bestellen dat ik niet ken?

Hoe soepeler je kunt overgaan van gelijkenissen naar verschillen en omgekeerd, hoe gemakkelijker je leven is. Je kunt flexibel omgaan met uiteenlopende situaties, je durft een uitdaging aangaan, iets nieuws een kans geven. In andere situaties help je mensen die het moeilijk hebben met elkaar, door hen bijvoorbeeld te helpen zien wat hen nog verbindt, wat nog overgebleven is van de tijd waarop ze het goed konden vinden met elkaar.

Het is heel boeiend om even in je leven te kijken waar je een overeenkomstenmens bent en waar eerder een verschillenmens? En of deze focus jou helpt in die situatie.

Overeenkomsten en verschillen zijn enkel het topje van de ijsberg. We hebben nog tal van andere ‘denkprogramma’s’ in ons hoofd. Wil je ze leren kennen? Kom dan eens proeven van één van onze opleidingen!

Marleen Devisch

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

Onderstaande data zijn aangepast wegens de coronavirus maatregelen

Kennismaking en infomoment op woensdag 15 juni vanaf 19u45


NLP Practitionervan zaterdag 8 tot en met zondag 16 augustus 2020 en 12 september 2020

NLP Master Practitioner op 18, 19 & 20 oktober, 13, 14 & 15 december 2019, 7, 8 & 9 februari en 21 maart 2020

NLP Coach op 5, 6 & 7 juni en 4, 5 & 6 september 2020 (WELDRA NIEUWE DATA)

NLP Business Practitioner op 18 september, 2, 16 & 30 oktober, 20 november, 4 & 18 december 2020, 15 & 29 januari 2021

Driedaagse training: Basismodellen voor coaching op 3, 4 & 5 juli 2020

Driedaagse training: Introductie tot hypnose op 19, 20 & 21 juni 2020

Driedaagse training: Introductie tot NLP op 8, 9 & 10 augustus 2020

todo
X