Hoe met mensen van allerlei slag omgaan? - GROEI ACADEMIE

Hoe met mensen van allerlei slag omgaan?

Wat bedoelen ze met: ‘Hoe met mensen van allerlei slag omgaan?’

Als ‘Asperger’ doe je niet anders! Circa 97,5 % van de bevolking is van een andere slag dan wij.

Wij houden onder andere veelal van structuur en veiligheid!

Ik vraag me af of dat elke ouder met peuter of kleuter, die vlak voor het zebrapad oversteekt om een paar meter of seconden te winnen, zich afvraagt hoe zijn kleine peuter of kleuter geheel onbewust de dingen aanleert?

Zo ja, zoveel te erger, wetende dat hun kleine peuter of kleuter de dingen geheel onbewust aanleert, door gedrag blindelings te kopiëren, dus vooral van hun ouders, grootouders, opvoeders…

Dit zijn zij die hen structuur en veiligheid dienen bij te brengen, is het niet?

Waarom negeren sommige dan de voorgeschreven veiligheidsregels en steken zomaar binnen de 20 meter van een zebrapad de baan over?

Denken zij er dan niet aan, dat ook op deze momenten hun peuter of kleuter hun gedrag blindelings kopieert!

En dit zowel hun voorbeeldige als niet voorbeeldige gedrag, zonder dit in vraag te stellen. Al wat zij op deze leeftijd kopiëren is voor hen de wijze waarop het hoort.

Aspergers hebben structuur nodig om aan te vangen, en sommige blijven aan deze structuur vastzitten, andere kunnen ervan loskomen. Ik heb geluk. Echter veel peuters en kleuters, van die circa 97,5 % van daarstraks, hebben op die leeftijd ook structuur en veiligheid nodig.

Eens schoolkind, hebben onze ex. peuters en kleuters, enorm veel aangeleerd, zonder ook maar iets in vraag te stellen.

En het meeste hiervan bepaald onbewust de basis van hun gedrag gedurende hun verdere leven.

Deze schoolkinderen zullen wellicht de baan op dezelfde wijze gaan oversteken zoals als deze peuter en kleuter onbewust aangeleerd.

Spijtig dat ouders, grootouders, opvoeders … hun eigenbelang in dit gegeven voorbeeld vooropstellen aan het belang van het kind!

Ik vraag me af of dit komt omdat ze er nooit eerder bij hebben stilgestaan!

Want dan kan je zeggen dat ze, net zoals de peuter of de kleuter, nog niet beter weten.

Toch?

Zoals eerder aangekaart, leren we allemaal onder andere door na-apen!

Zowel voorbeeldig als niet voorbeeldig gedrag, die op zich onze overtuigingen en waarden voeden, van waaruit we op zijn beurt ons gaan gedragen.

Gedrag dat onbewust aangeleerd is, gebruiken we erna geheel onbewust automatisch, zonder erbij na te denken, als geheel normaal aanzien!

Wanneer ik hier tegen iemand een opmerking over maak, zeggen ze veelal: ‘Waar moei jij je mee!’ En ze hebben gelijk. Ik zou beter zwijgen, in mezelf denkende: ‘Wat zien wij dat zij niet inzien? Waarom is men toch zo nonchalant met de opvoeding van peuters, kleuter en schoolkinderen? Waarom is eigenbelang zoveel belangrijker dan het toekomstbelang van deze kinderen?’

Eerlijk gezegd, ken ik het antwoord op deze vragen niet.

En jij?

Laat ons weten hoe we jou hierbij kunnen helpen!

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

Motiveren & trajecten:

Internationaal erkende opleidingen in groep:

todo
X