Overprikkeling! Wat kan je ermee? - GROEI ACADEMIE

Overprikkeling! Wat kan je ermee?

Overprikkeling! Wat kan je ermee?

Wanneer we te weinig slaap, of een tekort hebben aan ijzer, of… dan zijn we overgevoelig aan prikkels. Zeg gerust dat we dan best vrij snel overprikkeld zijn. En dat soms het minste ons weet te irriteren. En wanneer dit aansleept, dat het dan gaat frustreren, waardoor we impulsief reageren kunnen, en dan dingen zeggen, die we beter gezwegen hadden. Herkenbaar?

Daarnaast voelen we ons veelal alles behalve rustig, is het niet?

Echter, nu weet ik hoe ik die rust kan terugvinden. En hoe ik die overprikkeling kan aanpakken, omdat overprikkeling een teveel aan prikkels is die op ons afkomen en ons onrustig doen voelen, waardoor we ons onrustig gaan gedragen. En dit zowel aan onze binnenkant, als aan onze buitenkant.

Door voor een prikkelarme leefomgeving te gaan, wat één van de belangrijkste redenen is aangaande zelfzorg, pakken we dit aan. En wanneer je voor een ander echt zorg wil dragen, kan dit enkel naar best vermogen gebeuren, wanneer je eerst zorg draagt voor jezelf.

De buitenwereld pakken we aan, door alle voor ons overbodige en te vermijden prikkels, terug te brengen tot een minimum. In onze trainingsruimtes vragen we om alle elektronische toestellen buiten deze ruimte te laten, ofwel om ze in vliegtuigmodus te zetten, en ze onder de stoel op te bergen tot aan de pauze.

Daarnaast beschikken we over kapstokken, zodat de stoelen vrij van jassen blijven. Achteraan staat een ruime bak om alles wat niet echt noodzakelijk is tijdens de opleiding, daarin op te bergen.

En sommigen hebben best zeer veel om op te bergen … We doen dit omdat wij van hen verwachten dat ze hun gehele focus en aandacht, vanuit een open mind zouden kunnen inzetten, zonder afgeleid te worden, tenzij door ons. Verder hebben ze natuurlijk allemaal een stoel om op te zitten.

Noch stoelen, noch de rest van het gebouw dient als persoonlijke opbergruimte. Echter, wat we hier vinden gaat nooit verloren. Het is steeds terug te vinden bij de verloren voorwerpen.

En ja, bij aanvang wekt dit bij sommigen vrij veel weerstand op. Echter dat nemen we erbij, omdat leren in een zwijnenstal, zowel aan je buitenkant, als aan je binnenkant, vrij moeilijk is, wil je je focus kunnen houden, je blijven concentreren, en dan nog eens actief meedoen.

Overprikkeling pakken wij o.a. aan door overbodige prikkels, die enkel tot onrust leiden, en die door eenvoudig op te volgen regels, vrij gemakkelijk verbannen kunnen worden, omdat wij enorm begaan zijn met de mentale gezondheid van ons allen.

Ook al komen die regels, om dit alles mogelijk te maken, bij aanvang voor sommigen onsympathiek over, de voordelen ervan indachtig, nemen we dat er graag bij. Wij gunnen onze deelnemers, onze werknemers, onze werkgevers… een prikkelarme omgeving omdat ze dit verdienen. En jij?

Alex Peeters


Overprikkeling bij mensen met autisme

Onlangs heb ik een opleiding tot autismecoach afgerond. Eén van de dingen die mij het meeste zijn bijgebleven, is de overprikkeling waarin heel veel mensen met autisme terecht komen. Mensen met autisme verwerken informatie op een zeer eigen manier. Ze hebben doorgaans de gave van heel scherpe observators te zijn. Deze gave heeft echter ook een andere kant: ze nemen heel veel in zich op.

Je zou kunnen zeggen dat de zintuigen bij iemand met autisme altijd op scherp staan. Waar iemand zonder autisme de dag begint met een lege emmer, waar ruimte is om wat de dag brengt, in onder te brengen, start iemand met autisme diezelfde dag vaak al met een halfvolle emmer. Of meer.

Als je het zou vergelijken met verkeerslichten, dan start iemand met autisme vaak zijn dag met het licht reeds op oranje. Er moet dus niet veel gebeuren of het licht slaag op rood.

Omgaan met overprikkeling, zowel bij jezelf als bij anderen, betekent in die metafoor, dat je je licht zoveel mogelijk op groen houdt. Dat je de tekenen leert herkennen wanneer je licht op oranje gaat. Dit is de zone waarop er nog veel mogelijk is om de stress en de overprikkeling terug te dringen. Eens je de rode zone nadert, is dat veel moeilijker. Want eens in de rode zone, neemt je reptielenbrein het over en ga je in overlevingsmodus. Dan ga je vechten of vluchten of blokkeren …

Uit de rode zone terugkeren naar oranje en groen, vraagt veel meer energie dan dat je kan voorkomen dat je in het rood verzeild geraakt.

Zelfzorg betekent dat je middelen hebt om jezelf in het groen te houden en in het groen terug te krijgen. Zorgen voor de ander betekent dat je tekenen herkent bij de ander en dat je mee helpt bouwen aan een omgeving die minder stress geeft.

Wij doen dit, zoals Alex hierboven reeds aangaf, door prikkel uit de werkruimte te halen.

En daarnaast ook door mensen te leren hun hoofd prikkelarm te maken. Ja, je leest het goed. Al te veel mensen moeten hun toevlucht nemen tot allerlei externe hulpmiddelen om de stress in de overprikkeling in hun hoofd te verminderen. Daar is niets mis mee uiteraard, ware het niet dat diezelfde mensen dan ook vaak situaties uit de weg gaan waar overprikkeling mogelijk het gevolg kan van zijn. En dat is jammer, want zo missen ze soms kansen tot sociaal contact.

Wij leren de mensen om, temidden van de omstandigheden zoals ze zijn, hun hoofd prikkelarm te maken. Externe hulpmiddelen kunnen dan nog steeds een extra duwtje in de goede richting geven, maar hoeven niet meer noodzakelijk.

NLP heeft de tools om jou dit alles te leren. Wil je weten hoe?

Kom eens langs op één van onze infomomenten. Of contacteer ons voor meer informatie.

Marleen Devisch

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

Onderstaande data zijn aangepast wegens de coronavirus maatregelen

Kennismaking en infomoment bijna elke derde woensdagavond van de maand.


NLP Practitioner™op 22, 23 & 24 januari, 26, 27 & 28 maart, 28, 29 & 30 mei en 26 juni 2021

NLP Master Practitioner 5, 6 & 7 februari, 23, 24 & 25 april, 11, 12 & 13 juni & 26 juni 2021

NLP Business Practitioner op 19 februari, 5 & 19 maart, 2 & 16 april, 21 mei, 4, 18 & 25 juni 2021

Basismodellen voor coaching op 6, 7 en 8 november 2020

NLP Coach op 30 april, 1 & 2 mei en 10, 11 & 12 september 2021

Hypnotic Practitioner op 10 woensdagen, data samen te bepalen in onderling overleg

todo
X