Wat is klantbeleving?

Door: Alex Peeters

Wat is klantbeleving?

Volgens mijn subjectieve waarheid is klantbeleving de totaalbeleving van de klant, vanaf het allereerste (sociale) contact – al dan niet persoonlijk, via de sociale media… – tot en met de afronding van alle activiteiten tijdens deze belevingen (waaronder: …, aankoop, verkoop, levering van goederen, oplevering van diensten,  nazorg…), waarbij de klant te allen tijde centraal staat. Ieders communicatie is uniek. Om deze reden dient iedere klant de aandacht die hij verdient. Dit kan iedereen leren.

 

Hoe grip verkrijgen op de klantbeleving?

Om ervoor te zorgen dat de klant te allen tijde centraal staat gaan we ons afstemmen op onze klant, om deze alzo te benaderen vanuit zijn unieke perceptie en kijk op de wereld.

Dit afstemmen op onze klant doen we op deze zijn referentiekader. Dit referentiekader is zijn unieke subjectieve waarheid (de kaart) zoals door hem gewaargeworden bij het beleven van de enige echte objectieve waarheid (het gebied).

 

Waarop gaan we ons afstemmen?

We stemmen ons hierbij af op zijn verbale (woorden) en non-verbale (stem en lichaamstaal) communicatie, op zijn zintuiglijke voorkeuren (zien, horen, voelen…). We houden hierbij rekening met zijn waarden, overtuigingen, denkprogramma’s… Doch blijven we ten allen tijden congruent met onszelf, met wie we zijn. We gedragen ons vanuit onze eigenwaarde. En dit binnen een win-win kader.

Met een win-win kader willen we zeggen dat je nog jezelf, nog de klant, nog anderen, nog de omgeving schade mag berokkenen.

Hoe beter je je leert af te stemmen op de klant, hoe beter deze je zal begrijpen. Hoe beter de klant zich begrepen voelt door jou, hoe meer impact jouw boodschap zal hebben op de klant. Hoe meer impact jouw boodschap op de klant zal hebben, hoe beter deze zijn klantbeleving zal zijn. We dienen wel eerst de benodigde informatie te verzamelen om deze krachtige boodschap te kunnen samenstellen.

 

Informatie verzamelen!

Uit de verbale (woorden) communicatie van de klant gaan we o.a. deze zijn waarden, overtuigingen, denkprogramma’s, strategieën, voorkeuren, noodzakelijkheden, mogelijkheden… in kaart brengen.

Uit deze zijn non-verbale communicatie (stem en lichaamstaal) gaan we o.a. zijn zintuiglijke voorkeuren (zien, horen, voelen…), oogbewegingen, stemgebruik… in kaart brengen.

Bij voldoende belangstelling gaan we hier een volgende keer verder op in 🙂

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

NLP Business Practitioner op 31 januari, 21 februari, 13 maart, 3 & 17 april, 1 & 22 mei, 12 & 26 juni

Driedaagse training: Basismodellen voor coaching vrijdag, zaterdag en zondag: 24, 25 & 26 april

Driedaagse training: Introductie tot NLP vrijdag, zaterdag en zondag: 4, 5 & 6 oktober

Driedaagse training: Introductie tot hypnose op vrijdag, zaterdag en zondag: 15, 16 & 17 november

Hypnotic Practitioner op vrijdagen, zaterdagen en zondagen: 15, 16 & 17 november 2019, 10, 11 & 12 januari, 14, 15 & 16 februari en 22 maart 2020

NLP Practitioner op vrijdagen, zaterdagen en zondagen: 24, 25 & 26 april, 15, 16 & 17 mei, 19, 20 & 21 juni en 12 september 2020

NLP Master Practitioner op vrijdagen, zaterdagen en zondagen: 18, 19 & 20 oktober, 13, 14 & 15 december 2019, 7, 8 & 9 februari en 21 maart 2020

NLP Coach op vrijdagen, zaterdagen en zondagen: 15, 16 & 17 november, 5, 6 & 7 juni en 10, 11 & 12 september 2020

todo
X