Wat is klantbeleving? Hoe grip verkrijgen op de klantbeleving?

Wat is klantbeleving?

Wat is klantbeleving?

Volgens mijn subjectieve waarheid is klantbeleving de totaalbeleving van de klant, vanaf het allereerste (sociale) contact – al dan niet persoonlijk, via de sociale media… – tot en met de afronding van alle activiteiten tijdens deze belevingen (waaronder: …, aankoop, verkoop, levering van goederen, oplevering van diensten,  nazorg…), waarbij de klant te allen tijde centraal staat. Ieders communicatie is uniek. Om deze reden dient iedere klant de aandacht die hij verdient. Dit kan iedereen leren.

 

Hoe grip verkrijgen op de klantbeleving?

Om ervoor te zorgen dat de klant te allen tijde centraal staat gaan we ons afstemmen op onze klant, om deze alzo te benaderen vanuit zijn unieke perceptie en kijk op de wereld.

Dit afstemmen op onze klant doen we op deze zijn referentiekader. Dit referentiekader is zijn unieke subjectieve waarheid (de kaart) zoals door hem gewaargeworden bij het beleven van de enige echte objectieve waarheid (het gebied).

 

Waarop gaan we ons afstemmen?

We stemmen ons hierbij af op zijn verbale (woorden) en non-verbale (stem en lichaamstaal) communicatie, op zijn zintuiglijke voorkeuren (zien, horen, voelen…). We houden hierbij rekening met zijn waarden, overtuigingen, denkprogramma’s… Doch blijven we ten allen tijden congruent met onszelf, met wie we zijn. We gedragen ons vanuit onze eigenwaarde. En dit binnen een win-win kader.

Met een win-win kader willen we zeggen dat je nog jezelf, nog de klant, nog anderen, nog de omgeving schade mag berokkenen.

Hoe beter je je leert af te stemmen op de klant, hoe beter deze je zal begrijpen. Wanneer de klant zich beter begrepen voelt door jou, hoe meer impact jouw boodschap zal hebben op de klant. Hoe meer impact jouw boodschap op de klant zal hebben, hoe beter deze zijn klantbeleving zal zijn. We dienen wel eerst de benodigde informatie te verzamelen om deze krachtige boodschap te kunnen samenstellen.

 

Informatie verzamelen!

Uit de verbale (woorden) communicatie van de klant gaan we o.a. deze zijn waarden, overtuigingen, denkprogramma’s, strategieën, voorkeuren, noodzakelijkheden, mogelijkheden… in kaart brengen.

Uit deze zijn non-verbale communicatie (stem en lichaamstaal) gaan we o.a. zijn zintuiglijke voorkeuren (zien, horen, voelen…), oogbewegingen, stemgebruik… in kaart brengen.

Bij voldoende belangstelling gaan we hier een volgende keer verder op in 🙂

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

Onderstaande data zijn aangepast wegens de coronavirus maatregelen

Kennismaking en infomoment bijna elke derde woensdagavond van de maand.


NLP Practitioner™op 22, 23 & 24 januari, 26, 27 & 28 maart, 28, 29 & 30 mei en 26 juni 2021

NLP Master Practitioner 5, 6 & 7 februari, 23, 24 & 25 april, 11, 12 & 13 juni & 26 juni 2021

NLP Business Practitioner op 19 februari, 5 & 19 maart, 2 & 16 april, 21 mei, 4, 18 & 25 juni 2021

Basismodellen voor coaching op 6, 7 en 8 november 2020

NLP Coach op 30 april, 1 & 2 mei en 10, 11 & 12 september 2021

Hypnotic Practitioner op 10 woensdagen, data samen te bepalen in onderling overleg

todo
X