**Infobalie & Winkel Vrij toegankelijk** op zaterdag 29 maart, **Katelijnestraat 116a, 8000 BRUGGE**
**Infobalie & Winkel Vrij toegankelijk**
**🎉 10 JAAR NLP INSTITUUT ~ JUBILEUMAANBIEDINGEN! 🎉**
**🎉 10 JAAR NLP INSTITUUT ~ JUBILEUMAANBIEDINGEN! 🎉**
« TOON ZE AAN MIJ « TOON ZE

Hoe NLP helpt om conflicten op de werkvloer op te lossen

Hoe NLP helpt om conflicten op de werkvloer op te lossen

Conflicten op de werkvloer zijn des mensen en onvermijdelijk. Elke mens is uniek, heeft een eigen mening en visie, heeft eigen doelen en een eigen stijl. We hebben allemaal andere dingen nodig. Het is normaal dat al deze verschillen kunnen botsen, kunnen leiden tot spanningen en zelfs conflicten.

Conflicten hebben een negatieve impact op de sfeer en op de productiviteit. Ze kunnen ook een kans zijn tot verdere groei en ze kunnen leiden tot nieuwe stappen die voor iedereen winst opleveren.

Een van de meest effectieve manieren om conflicten op te lossen is met behulp van Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP).

In onderstaande blog bekijken we hoe NLP kan helpen om conflicten op de werkvloer aan te pakken en op te lossen.

Wat is NLP?

Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) is een methodologie die zich focust op het begrijpen van hoe ons denken, onze taal en ons gedrag met elkaar verbonden zijn. NLP helpt mensen om om hun denken te aan te passen en om effectiever te communiceren, wat betere relaties en minder conflicten tot gevolg heeft.

Door NLP te gebruiken kun je de manier waarop je zelf communiceert verbeteren en meer begrijpen hoe anderen denken en de wereld ervaren. Dit is cruciaal in het oplossen van conflicten.

De kracht van je afstemmen op het denkmodel van de ander

We zijn heel sterk in interpreteren. We kleuren de woorden, de lichaamstaal, het gedrag … van de ander gemakkelijk zelf in. We kneden het, tot het in ons eigen denkkader past. We laten de communicatie van de ander landen in ons eigen denkmodel, in onze eigen ervaringen, overtuigingen, behoeften. Dit zorgt voor heel wat miscommunicatie en is bijgevolg de ideale voedingsbodem voor spanningen en conflicten.

NLP leert je om de af te stemmen op ‘hoe denkt de ander’ en om goeie vragen te stellen, zodat je de juiste informatie van de ander verkrijgt en stopt met interpreteren.

NLP leert je ook om niet alleen aandacht te besteden aan wat er gezegd wordt, maar ook aan hoe het gezegd wordt. Deze zaken leren oppikken zorgt ervoor dat we veel meer info in ons opnemen en veel juister kunnen reageren op de boodschap die de ander ons geeft.

Met NLP leer je verder gaan naar wat er op een oppervlakkig niveau wordt gecommuniceerd. Je pikt de signalen op die vanuit de diepte komen. Hierdoor ga je veel beter begrijpen wat de ander bedoelt en kan je er ook gepaster op inspelen. Dit voorkomt heel wat conflictsituaties.

NLP-technieken die conflicten helpen oplossen en/of voorkomen

1. Rapport opbouwen

Rapport is een essentieel onderdeel van NLP en gaat over het creëren van een positief, opbouwend contact met anderen. Dit doe je door je af te stemmen op de de woorden die iemand gebruikt, de lichaamstaal, het stemgebruik, enzovoort.

Rapport zorgt ervoor dat de ander zich begrepen voelt en bereid is om jou te vertrouwen. Rapport alleen al kan de spanning uit een relatie of een situatie halen, waardoor de kans dat het conflict wordt opgelost, gevoelig groter wordt.

Rapport is essentieel. Zonder rapport is oplossen van conflicten nagenoeg onmogelijk. Het is het bindmiddel tussen mensen, de brug die nodig is om met conflicten aan de slag te gaan.

Een voorbeeld van hoe dit werkt: een collega spreekt zeer snel, spuit haar ongenoegen. Jij versnelt ook even jouw spreektempo, om het daarna te vertragen. Veel kans dat jouw collega ook trager gaat spreken. Eerst stem jij je af op haar en maak je op die manier contact. Zij gaat de verbinding aan en op haar beurt volgt zij jou, wat een teken is dat het contact er is. Meestal maak je rapport op verschillende manieren tegelijk: door jouw stemgebruik, door je lichaamstaal, door de taal die je gebruikt …

2. Herkennen dat we allemaal naar de wereld kijken door onze eigen bril

We hebben allemaal onze eigen perspectief, van waaruit we de dingen bekijken. We vinden verschillende dingen belangrijk, waardoor we tot andere conclusies komen: wat voor de ene juist is, is dat voor de andere niet. Wat voor de ene duidelijk is, is voor de andere net vaag en chaotisch.

Hoe bewuster we zijn van deze verschillen en hoe beter we er leren op inspelen, hoe gemakkelijker we conflicten zullen kunnen vermijden.

NLP leert jou om een situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken, waardoor je de ander beter begrijpt en er meer openingen zijn om conflicten op te lossen.

3. De ‘doorsnede’ vinden temidden van verschillen

De verschillen tussen ons uiten zich op vele manieren op de werkvloer: de ene werkt graag aan een project in team, de andere werkt liever alleen. De ene heeft een procedure nodig van hoe tewerk gaan. De andere heeft graag de ruimte en de opties om het op zijn eigen manier af te werken. De ene krijgt graag feedback, de andere mijdt feedback als de pest. Enzovoort.

We hebben allemaal dingen nodig om goed te kunnen werken en om ons goed te voelen in wat we doen. Van het ene hebben we meer nodig dan van het andere. Het is goed dat een leidinggevende, die het oplossen van conflicten mee in goede banen dient te leiden, op zoek gaat naar de gemeenschappelijke grond waar we kunnen op staan, temidden van alle verschillen. Dit vormt een belangrijke basis om met conflicten aan de slag te gaan.

4. Upchunken naar een gemeenschappelijk doel

Je afstemmen op de ander betekent ook dat je nagaat wat die ander nodig heeft. Een conflict is meestal de uiting van behoeften die te weinig invulling hebben gekregen. Dit resulteert in twee of meerdere partijen, die gaan strijden om te krijgen wat ze denken nodig te hebben.

NLP leert je om die tegenstrijdigheden anders aan te pakken. Nagaan wat eenieder nodig heeft en dan alles samenleggen en de vraag stellen: hoe kunnen we elkaar zoveel mogelijk geven wat we nodig hebben? Hier doe je een beroep op de kracht in elk van de partijen rond de tafel en verleg je de focus van het probleem naar het vinden van oplossingen.

Tot slot

Conflicten zijn menselijk. Hoe je ermee omgaat, bepaalt of ze verder ontaarden, dan wel of je ze oplost en een hechter team wordt.

NLP biedt hiervoor krachtige tools, waarmee je een positieve werksfeer creëert, je beter afstemt op de ander, samen werkt aan een gemeenschappelijk doel, zelf zoveel mogelijk krijgt wat je nodig hebt en dit ook de ander gunt en geeft, dingen vanuit een ander perspectief leert bekijken en op die manier conflicten ombuigt tot kansen op groei en betere samenwerking.

Is dit een thema waar je meer over wilt weten?

Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan!

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

🎉 10 JAAR NLP INSTITUUT ~ 3 JUBILEUMAANBIEDINGEN! 🎉

 

1) Het TRIO NLP-trainingenpakket: drie toptrainingen aan de prijzen van 2015!

  • 📌 Dé ultieme investering in jezelf, NU aan historische prijzen!

    De drie toptrainingen:
    🔹 NLP Practitioner (10 dagen, 65 leeruren ~ 💰2015: € 1375 excl. B.T.W.)
    🔹 NLP Master Practitioner (10 dagen, 65 leeruren ~ 💰2015: € 1495 excl. B.T.W.)
    🔹 NLP Advanced Master Practitioner (10 dagen, 65 leeruren ~ 💰2015: € 1615 excl. B.T.W.)

    💥Nu voor: € 4485 excl. B.T.W. (€ 5426,85 incl. B.T.W.), de totaalprijs van 2015!

    📉 Een unieke kans die jij nergens anders vindt!
    Deze aanbieding is tijdelijk en keert nooit meer terug!

    BIJ INTERESSE, KLIK HIER

OFWEL

2) Schrijf je NU in en volg onze NLP-trainingen tegen een uitzonderlijk tarief:

OFWEL

3) Ontdek de kracht van NLP tijdens : Eén dag proeven van NLP

  • 📌 Ervaar NLP in actie en ontdek hoe dit jouw leven en werk kan transformeren!

  • Kies 3 workshops uit 6 boeiende NLP-thema’s!

  • € 24,75 excl. B.T.W. (1 dag vol inzichten en praktijkervaring  ~ reguliere prijs: € 247,5 excl. B.T.W.)

    🚀 Een unieke kans om NLP te ervaren zonder enig risico!

    INFO & INSCHRIJVEN

 

🕒 Opgelet: deze actie geldt enkel bij inschrijving en betaling vóór 31 maart 2025.

❌ Niet cumuleerbaar met andere kortingen.

todo