Over communicatie en wandelen in het park - GROEI ACADEMIE

Over communicatie en wandelen in het park

Over communicatie en wandelen in het park

Ik wandel in een park. Een kind speelt met een bal. Op een bepaald moment rolt die bal naar mij toe. Ik gooi de bal naar het kind. We lachen even naar mekaar. Het kind zet zijn spel verder…

Een klein moment van communicatie. Een klein moment waarin een simpele bal even een band schept, een brug slaat tussen twee personen. Via die brug wordt ‘relatie’ gelegd.

Is dat niet het doel van elke opbouwende communicatie? Iemand ‘verzendt’ iets, slaat een brug met iemand anders, in de hoop dat deze het ‘ontvangt’ en er een opbouwend contact ontstaat. In de hoop dat de boodschap ‘landt’, daar waar je wilt dat ze landt.

Zonder zender, boodschap en ontvanger, hebben we geen communicatie. Of toch?

Stel dat ik de bal van dat kind in het park in het ijle teruggegooid had, dan zou dat hetzelfde betekend hebben dan dat ik een boodschap naar niemandsland had gestuurd. De bal was dan niet bij het kind beland. Toch heb ik ook dàn iets gecommuniceerd, is het niet?

Ze zeggen wel eens: ‘je kunt niet niet communiceren’. Ik kan een bal op vele manieren naar iemand gooien: ik kan onder de gordel mikken, ik kan schijnbewegingen maken, ik kan een mooi uitziende bal gooien waarin een harde steen is verpakt, ik kan de bal zo gooien dat de ander er altijd achter moet gaan hollen en eigenlijk achter het net vist, ik kan de bal gooien met mijn rug naar de ander, zodat ik helemaal niet weet hoe ze zal arriveren, ik kan de bal zo gooien dat de ander ze altijd goed kan opvangen. Enzovoort. In elk van die situaties communiceer ik. In elk van deze situaties ‘landt’ mijn communicatie anders.

De boodschap die doorgegeven wordt, kan ook op verschillende manieren ontvangen worden : het kan zijn dat de bal niet terugkomt, dat er een andere bal terugkomt, dat de ontvanger op zichzelf met de bal gaat spelen of dat hij de bal naar een derde gooit, dat hij de eerste worp als de belangrijkste beschouwt en daar al direct conclusies uittrekt of dat hij de bal teruggooit om verder af te tasten waar het nu eigenlijk om gaat…

Er zijn dus heel veel ‘communicatiebewegingen’ mogelijk. Een ‘mooi balspel’ is niet vanzelfsprekend. Er liggen allerlei dingen op de loer. Zowel bij de zender, de boodschap als de ontvanger kunnen allerlei stoorzenders meespelen. Het balspel kan op vele manieren gemanipuleerd worden. Daardoor is de uitkomst van de communicatie telkens anders.

Bij al deze bewegingen zien we een gemeenschappelijke noemer opduiken : ofwel domineer ik, ofwel laat ik me domineren, m.a.w. ofwel bepaal ik alleen de regels van het balspel, ofwel laat ik de ander de regels bepalen…

Geen enkele beweging is bevorderend voor de communicatie.

Nochtans kunnen we de tegenstrijdigheden, de stoorzenders niet helemaal uit de communicatie weren. Ze maken deel uit van elke relatie. Glasheldere eenduidigheid binnen de communicatie is geen realistische doelstelling. Wat belangrijker is, is dat we ons steeds bewuster worden van onze eigen valstrikken en deze die meespelen in de voor ons belangrijke relaties en communicatiesituaties.

Er zijn echter ook een aantal ‘opbouwende spelregels’. Ons hiervan bewust worden kan ons helpen om de communicatie met anderen steviger op te bouwen.

Als je de komende tijd nog eens in het park gaat wandelen en daar speelt een kind met een bal en jij gooit die bal terug, kies dan misschien eens bewust hoe jij de bal wenst terug te gooien. En wie weet, hoe verrassend het balspel dan wel wordt …

Wil je weten hoe jij gemakkelijker contact kunt maken met anderen? Welke spelregels stoorzenders zijn en welke helpend?

EERSTVOLGENDE EVENEMENTEN

Onderstaande data zijn aangepast wegens de coronavirus maatregelen

Kennismaking en infomoment bijna elke derde woensdagavond van de maand.


NLP Practitioner™op 22, 23 & 24 januari, 26, 27 & 28 maart, 28, 29 & 30 mei en 26 juni 2021

NLP Master Practitioner 5, 6 & 7 februari, 23, 24 & 25 april, 11, 12 & 13 juni & 26 juni 2021

NLP Business Practitioner op 19 februari, 5 & 19 maart, 2 & 16 april, 21 mei, 4, 18 & 25 juni 2021

Basismodellen voor coaching op 6, 7 en 8 november 2020

NLP Coach op 30 april, 1 & 2 mei en 10, 11 & 12 september 2021

Hypnotic Practitioner op 10 woensdagen, data samen te bepalen in onderling overleg

todo
X